Wdrażanie nowego produktu to nie lada wyzwanie. Bez względu na to, czy masz ogólnoświatowe zasięgi i rozpoznawalny brand, czy jesteś małą marką, która dopiero się rozwija, jest kilka etapów, które warto uwzględnić. Podpowiadamy, co należy zrobić przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek.

Badanie rynku i analiza konkurencji

Podstawowym etapem wdrażania nowego produktu na rynek jest badanie rynku. Warto przeprowadzić tutaj szczegółową analizę SWOT, czyli wskazać wszystkie słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia produktu. Koniecznie dokonaj także solidnej analizy konkurencji. Sprawdź wszystkie marki o podobnym modelu działania oraz posiadające podobne produkty. Zwróć uwagę na działania marketingowe i wizerunkowe, wyróżnij mocne i słabe strony tych działań oraz zastanów się, co możesz zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji. 

Stwórz grupę docelową

Jeśli Twoja marka istnieje już od jakiegoś czasu, to z pewnością masz już stworzoną grupę docelową i klienta idealnego – w końcu to podstawowy element działań brandingowych. Należy jednak pamiętać, że wypuszczając na rynek całkowicie nowy produkt lub usługę, warto stworzyć lub doprecyzować grupę docelową tylko dla tego jednego produktu. Dzięki temu będziesz w stanie dokładniej zaplanować działania promocyjne i skuteczniej dotrzeć do osób, które mogą potencjalnie stać się Twoimi klientami. 

Pamiętaj także, że tworząc grupę docelową dla nowego produktu, koniecznie stwórz też „pakiet wartości”. Zastanów się, jakimi wartościami kieruje się Twój klient oraz w jaki sposób Twój produkt może wpisać się w te wartości. 

Testy produktu

Wprowadzanie nowego produktu na rynek wiąże się z ogromem środków finansowych. Nierozsądnym byłoby więc wdrażanie nowości bez wcześniejszych testów. Co więc warto przetestować? Przede wszystkim sam produkt, a także wszystkie zaplanowane działania marketingowe i wizerunkowe. Możesz to zrobić na przykład na formalnej grupie fokusowej, przeprowadzić badania online, zorganizować badania w centrum handlowym lub rozprowadzić swój produkt do wybranej grupy użytkowników.

Cykl życia produktu

Ważnym elementem, który należy uwzględnić jeszcze przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek, jest jego cykl życia. Każdy produkt ma określony cykl, w którym jego sprzedaż może znacząco wzrastać, utrzymywać się na jednym poziomie lub spadać. Warto to uwzględnić w planowaniu działań promocyjnych, aby dopasować kampanię marketingową do owego cyklu.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy w planowaniu kampanii marketingowej lub wizerunkowej dla nowego produktu, to koniecznie zapoznaj się z ofertą https://s360.com.pl/oferta/service-design/projektowanie-slowem/

Fot.: fauxels/pexels.com