Nowa karta graficzna GeForce RTX 3080 to produkt, który zdecydowanie zainteresuje wszystkich graczy. Jakie przełomowe technologie zastosowała Nvidia?

Czego można się spodziewać po kartach graficznych GeForce RTX 3080?

Wydajność – to słowo, które najlepiej pasuje do określenia karty GeForce RTX 3080. Choć wzrost osiągów w każdej kolejnej iteracji sprzętu to pewna oczywistość, trzeba przyznać, że w tym przypadku architekci Nvidii przeszli samych siebie. To właśnie ze względu na wydajność najnowsze modele z serii GeForce cieszą się tak dużym powodzeniem. Co sprawia, że są to podzespoły o tak dużych możliwościach?

Nowe karty graficzne Nvidii wykorzystują zupełnie nową architekturę Ampere, która zastępuje wcześniej stosowane rozwiązanie – Turing. W efekcie wydajność wzrosła o 50% względem poprzednika przy jednoczesnym zmniejszeniu poboru mocy. Układy zostały wykonane w litografii 7 nm. Na komfort rozgrywki wpływają również udoskonalone rdzenie RT i Tensor, a także specjalne multiprocesory strumieniowe (SM) o nawet dwukrotnie wyższej przepustowości. Całość dopełnia szybka pamięć G6X.

Znakomicie odwzorowana grafika dzięki nowej technice renderingu

W karcie graficznej GeForce RTX 3080 zastosowano także nową technikę renderingu o nazwie Nvidia DLSS – Deep Learning Super Sampling. Dzięki temu karta jest w stanie zapewnić jeszcze lepszą wydajność w trakcie renderowania grafiki. Działanie systemu opiera się na dedykowanych procesorach TPU (rdzenie Tensor), które przyspieszają obliczenia związane ze sztuczną inteligencją. Za sprawą takich rozwiązań karta RTX 3080 jest w stanie zapewnić znacznie większą częstotliwość generowania klatek przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej rozdzielczości obrazu nawet w najbardziej wymagających tytułach.

Renderowanie oparte na AI znacząco podnosi wydajność układu oraz jakość wytwarzanego obrazu, dodatkowo umożliwiając wykorzystanie rozwiązań, takich jak upscaling do 8K, czyli zwiększenie rozdzielczości materiału wejściowego. Obok tych parametrów nowa technika renderingu od Nvidii umożliwia konfigurowanie opcji dotyczących ostatecznej jakości obrazu, dzięki czemu użytkownicy mogą jeszcze dokładniej dostosować interesujące ich parametry.

Jak działa hybrydowe chłodzenie w nowej karcie graficznej GeForce RTX 3080 i na co wpływa takie rozwiązanie?

W karcie graficznej GeForce RTX 3080 zastosowano hybrydowe chłodzenie. To zupełnie innowacyjna konstrukcja, która zapewnia wyjątkowe osiągi pod względem wydajności termicznej. Mimo że praca całego układu jest skuteczna i niesamowicie wydajna udało się utrzymać niski poziom dźwięku – hybrydowy układ chłodzenia cechuje się bardzo cichym działaniem.

Hybrydowe chłodzenie w nowej karcie graficznej GeForce RTX 3080 opiera się w głównej mierze na dwóch wydajnych wentylatorach osiowych. Element znajdujący się z przodu wypycha gorące powietrze przez duże otwory wentylacyjne. Budowa wyprofilowanych żeberek kieruje strumieniem powietrza tak, by zapewnić jeszcze wydajniejsze chłodzenie, dzięki czemu całość działa z maksymalną efektywnością. Drugi wentylator, umieszczony z tyłu karty, zasysa powietrze przez środek i kieruje je w stronę wylotów umieszczonych w górnych i tylnych partiach obudowy. 

W nowych kartach graficznych GeForce RTX 3080 zastosowano również rozwiązania takie jak hybrydowa komora parowa, która zawiera radiator z ciepłowodami. Głównym atutem takiej konstrukcji jest jeszcze lepsza cyrkulacja powietrza i sprawniejsze rozprowadzanie ciepła. 

Real-time Ray Tracing i Nvidia Reflex zapewniają jeszcze lepszy poziom rozgrywki

Autorska technologia Nvidia, Real-time Ray Tracing – śledzenie promieni w czasie rzeczywistym – korzysta ze specjalnych algorytmów i wyjątkowo wydajnych jednostek obliczeniowych. Dzięki jej zastosowaniu możliwe jest renderowanie odbić światła w jeszcze bardziej realistyczny sposób, co przekłada się na niesamowite doznania z rozgrywki.

Za sprawą Nvidia Reflex gracze mogą z kolei liczyć na jeszcze lepsze osiągi dotyczące gier online. To rozwiązanie przygotowane w szczególności z myślą o e-sportach, gdzie nawet najmniejsze opóźnienia mogą zadecydować o wyniku. Działanie tej technologii opiera się na nowej metodzie przesyłania danych pomiędzy GPU a CPU, która pozwala generować nowe klatki znacznie szybciej.